"BEZPIECZEŃSTWO WOKÓŁ NAS " - M.GÓRNIAK
Bezpieczeństwo wokół nas” – opracowany przez Małgorzatę Górniak
Bezpieczeństwo i ochrona dzieci przed złem to najważniejsza sprawa dla rodziców i opiekunów.
Wraz z rozwojem dziecka i jego samodzielności powinniśmy wyposażyć je w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Dzieci charakteryzuje mała sprawność w wyobrażaniu sobie możliwych skutków podejmowanych działań, silna koncentracja na zachowaniu „tu i teraz", słaba kontrola własnych emocji i duże uzależnienie od presji grup rówieśniczych.
Stale zwiększające się zagrożenie bezpieczeństwa dzieci, wymaga konkretnych działań zapobiegawczych, które powinni podejmować rodzice i nauczyciele. Skupiać się one powinny na pokazaniu potencjalnych zagrożeń czyhających na dziecko oraz na wyrabianiu umiejętności przewidywania i podejmowania właściwych decyzji celem ich zneutralizowania.
Niniejszy program z zakresu nauki bezpiecznych zachowań przeznaczony jest dla dzieci 3- 4- 5-6 letnich pod nazwą „Bezpieczeństwo wokół nas", można modyfikować, dostosowując go do indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków.
Jego realizacja przy wykorzystaniu scenariuszy do pracy z dziećmi, gwarantuje wprowadzenie elementów profilaktyki niebezpiecznych zachowań i zagrożeń. Uczestnictwo w zajęciach pozwoli dzieciom kształtować odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, poznać poczucie bezpieczeństwa płynące z najbliższego otoczenia (rodzina, przedszkole), ale też różne niebezpieczeństwa czyhające na dzieci w różnych miejscach i sytuacjach.
Cele kształcenia i wychowania:
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: rodziny, grupy rówieśniczej
- wskazanie dzieciom osób zaufanych, bezpiecznych dla nich, do których mogą zgłaszać się z różnymi problemami, opowiadać im, co je niepokoi, uczyć się od nich właściwego zachowania w sytuacjach konfliktowych,
- nauczenie dzieci bezpiecznych zachowań wobec osób obcych i nieznajomych. Okazywanie szacunku osobom dorosłym ze zwróceniem uwagi na to, że są sytuacje, w których reguły dobrego wychowania nie muszą obowiązywać - w sytuacjach zagrożenia można je łamać,
- nabycie przez dzieci umiejętności posługiwania się pełnym imieniem i nazwiskiem, przeprowadzenia rozmowy telefonicznej z nieznajomym oraz przekazania istotnych informacji służbom Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Policji,
- uświadomienie dzieciom faktu jak cenną wartością jest ich zdrowie, zachęcanie do dbania o nie,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania substancji trujących, uczulenie ich na to, co wkładają do ust, a przede wszystkim na wcześniejsze zapytanie dorosłego o zgodę,
- zrozumienie współodpowiedzialności wszystkich mieszkańców okolicy (dorosłych i dzieci) za czystość wody, wdrażanie do oszczędnego korzystania z wody, uświadomienie niezbędności wody dla życia na Ziemi,
- nauka niewerbalnego sposobu porozumiewania się (język ciała – ruchy i gesty), wyrażania uczuć i emocji,
- rozwijanie wyobraźni i fantazji,
- wzbogacenie czynnego słownictwa,
- zgranie grupy w celu rozwijania pomysłowości i kreatywności, doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,
- doskonalenie umiejętności słuchania i radości z bycia słuchanym, doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
Przedszkolak - absolwent
- wie jak trzeba zachować się w sytuacjach zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić
- wie, że nie można samemu zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z ich przeznaczeniem
- próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu, w domu, ogrodzie, ma rozeznanie, gdzie można się bawić a gdzie nie
- zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich
- rozumie znaczenie rodziny i bliskich w życiu codziennym
- zna swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania,
- zna numery awaryjne i potrafi poprawnie z nich skorzystać
- potrafi współdziałać w grupie
- przekazuje informacje zwrotne do rodziców z przeprowadzonych zajęć, zabaw
- potrafi za pomocą znaków graficznych odczytać zagrożenie
- reprezentuje postawę asertywną