-
Kalendarium
Czwartek, 2021-04-22
Imieniny: Łukasza, Kai
-
Statystyki
- Odwiedziny: 752074
- Do końca roku: 253 dni
- Do wakacji: 64 dni
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Dziennik Ustaw – 11 – Poz. 356
I etap edukacyjny: klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna
Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka. Proceswychowania i kształcenia prowadzony w klasach I–III szkoły podstawowej umożliwiadziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń nadrodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. Edukacja na tym etapie jest ukierunkowanana zaspokojenie naturalnych potrzeb rozwojowych ucznia. Szkoła respektuje podmiotowośćucznia w procesie budowania indywidualnej wiedzy oraz przechodzenia z wieku dziecięcegodo okresu dorastania. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia naukina II etapie edukacyjnym.
Do zadań szkoły w zakresie edukacji wczesnoszkolnej należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka przez organizowanie sytuacjiedukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń orazpoznawanie polisensoryczne, stymulujących jego rozwój we wszystkich obszarach:fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym;
2) zapewnienie prawidłowej organizacji zabawy, nauki i odpoczynku dla uzyskaniaciągłości procesów adaptacyjnych w odniesieniu do wszystkich dzieci, w tymrozwijających się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
2) Sposób nauczania przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalnościprzerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
3) Przedmiot język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz przedmiot język regionalny – język kaszubski jest realizowanyw szkołach (oddziałach) z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub etnicznych oraz języka regionalnego – językakaszubskiego, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemieoświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.).Dziennik Ustaw – 17 – Poz. 356
3) wspieranie:
a) aktywności dziecka, kształtującej umiejętność korzystania z rozwijających sięumysłowych procesów poznawczych, niezbędnych do tworzenia własnychwzorów zabawy, nauki i odpoczynku,
b) wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące doosiągnięcia przez nie kompetencji samodzielnego uczenia się;
4) wybór (opracowanie) programu nauczania opartego na treściach adekwatnych dopoziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania orazuwzględniającego potrzeby i możliwości uczniów rozwijających się w sposóbnieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) planowa realizacja programu nauczania szanująca godność uczniów, ich naturalneindywidualne tempo rozwoju, wspierająca indywidualność, oryginalność, wzmacniającapoczucie wartości, zaspokajająca potrzebę poczucia sensu aktywności własneji współdziałania w grupie;
6) zapewnienie dostępu do wartościowych, w kontekście rozwoju ucznia, źródełinformacji i nowoczesnych technologii;
7) organizacja zajęć:
a) dostosowanych do intelektualnych potrzeb i oczekiwań rozwojowych dzieci,wywołujących zaciekawienie, zdumienie i radość odkrywania wiedzy, rozumienia
emocji, uczuć własnych i innych osób, sprzyjających utrzymaniu zdrowiapsychicznego, fizycznego i społecznego (szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej),
b) umożliwiających nabywanie doświadczeń poprzez zabawę, wykonywanieeksperymentów naukowych, eksplorację, przeprowadzanie badań, rozwiązywanieproblemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych nadanym etapie oraz z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdegodziecka,
c) wspierających aktywności dzieci, rozwijających nawyki i zachowania adekwatnedo poznawanych wartości, takich jak: bezpieczeństwo własne i grupy, sprawnośćfizyczna, zaradność, samodzielność, odpowiedzialność i poczucie obowiązku,
d) wspierających rozumienie doświadczeń, które wynikają ze stopniowego przejściaz dzieciństwa w wiek dorastania,
e) umożliwiających poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jestrodzina, społeczność szkolna, społeczność lokalna i regionalna, naród, orazrozwijanie zachowań wynikających z tych wartości, a możliwych do zrozumieniaprzez dziecko na danym etapie rozwoju,
f) wspierających poznawanie kultury narodowej, odbiór sztuki i potrzebę jejwspółtworzenia w zakresie adekwatnym do etapu rozwojowego dziecka,uwzględniających możliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień na danymetapie rozwoju dziecka,
g) wspierających dostrzeganie środowiska przyrodniczego i jego eksplorację,możliwość poznania wartości i wzajemnych powiązań składników środowiskaprzyrodniczego, poznanie wartości i norm, których źródłem jest zdrowyekosystem, oraz zachowań wynikających z tych wartości, a także odkrycia przez
dziecko siebie jako istotnego integralnego podmiotu tego środowiska, Dziennik Ustaw – 18 – Poz. 356
h) umożliwiających zaspokojenie potrzeb poznawania kultur innych narodów,w tym krajów Unii Europejskiej, różnorodnych zjawisk przyrodniczych, sztuki,a także zabaw i zwyczajów dzieci innych narodowości, uwzględniającychmożliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień na danym etapie rozwojudziecka;
8) organizacja przestrzeni edukacyjnej:
a) ergonomicznej, zapewniającej bezpieczeństwo oraz możliwość osiągania celów
b) umożliwiającej aktywność ruchową i poznawczą dzieci, nabywanie umiejętnościspołecznych, właściwy rozwój emocjonalny oraz zapewniającej poczuciebezpieczeństwa,
c) stymulującej systematyczny rozwój wrażliwości estetycznej i poczuciatożsamości, umożliwiającej integrację uczniów, ich działalność artystyczną,społeczną i inną wynikającą z programu nauczania oraz programuwychowawczo-profilaktycznego;
9) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunkówumożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
10) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treściwychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeni dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
11) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące doosiągnięcia przez nie umiejętności samodzielnego uczenia się.