• Kalendarium

    Czwartek, 2021-04-22

    Imieniny: Łukasza, Kai

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 752157
    • Do końca roku: 253 dni
    • Do wakacji: 64 dni

PAŹDZIERNIK 2020

Promyczki

(październik 2020)

 

 

Jesień w sadzie – utrwalimy nazwy drzew owocowych (grusza, śliwa, jabłoń, brzoskwinia); będziemy rozpoznawać owoce po smaku i dotyku. Poznamy znaczenie spożywania owoców dla zdrowia, dowiemy się dlaczego należy je myć przed jedzeniem. Poznamy nazwy przetworów owocowych: dżemy, powidła, soki, kompoty, owoce suszone.

 

Jesień na działce – na podstawie obrazków i okazów zgromadzonych w „kąciku przyrodniczym” nauczymy się rozróżniać i nazywać popularne warzywa. Będziemy określać jadalne części warzyw (liście, owoc, korzeń), rozpoznawać je po smaku i dotyku. Dowiemy się w jaki sposób można je przechowywać w zimie (kiszenie, marynowanie, robienie sałatek, mrożenie). Samodzielnie zrobimy sałatkę owocową z przyniesionych z domu owoców.

 

O sobie samym – będziemy omawiać swój wygląd, rozpoznawać i nazywać emocje swoje i innych, będziemy uczyć się je wyrażać w odpowiedni sposób. Na podstawie opowiadań i scenek dramowych będziemy nazywać zachowania (pozytywne i negatywne). Utrwalimy sobie „czarodziejskie słowa” (proszę, dziękuję, przepraszam).

 

Nasze zmysły – będziemy rozpoznawać i nazywać części ciała. Uświadomimy sobie istnienie różnych narządów zmysłów (wzrok, smak, dotyk, węch) i ich znaczenie w codziennym życiu.

 

Ponadto:

 

- prowadzić będziemy zabawy i ćwiczenia z literkami: o, O, a, A, m, M, e, E (małymi i wielkimi drukowanymi), będziemy wysłuchiwać głoski na początku wyrazu;

- poznamy zapis cyfrowy liczb: 1, 2, 3, 4;

- będziemy liczyć w zakresie 6;

- klasyfikować przedmioty ze względu na ich pochodzenie;

- ustalać równoliczność dwóch zbiorów; poznamy cechy charakterystyczne figury geometrycznej – kwadrat;

- rozwijać umiejętność dodawania i odejmowania.

 

Piosenka „Polka prawdziwa”

 

Śliweczka spadła z drzewa okrągła i dojrzała

Samotna bardzo była i wokół spoglądała

Zobaczył to pomidor i podszedł do śliweczki

Kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki

Hop, hop polka prawdziwa

Pomidor skacze, śliwka się kiwa

Hop, hop polka prawdziwa

Polka prawdziwa hej

Śliweczka się zmęczyła, usiadła w cieniu róży

Pomidor się nie zmieścił, bo trochę był za duży

Nie wiedząc, co ma zrobić, znów podszedł do śliweczki

Kłaniając się jej nisko zaprosił do poleczki

Hop, hop polka prawdziwa…

 

 

Dla rodziców: Pomóż dziecku radzić sobie z emocjami

 

Nazywaj i odzwierciedlaj uczucia – małe dzieci nie posiadają wystarczających umiejętności komunikacyjnych, aby wypowiedzieć to, co czują. Swoje negatywne emocje wyrażają całym ciałem, czasami w zaskakujący rodziców sposób. Stąd też budzą one w rodzicach niepokój, bezradność czy złość. Powiedzenie „Wydaje mi się, że jesteś bardzo zły”, „Widzę, że boisz się samemu przejść przez ten mostek” otwiera rozmowę, która pozwala dziecku poznać siebie oraz zrozumieć reguły obowiązujące w bliższym (rodzinnym) i dalszym środowisku społecznym.

 

Selektywnie ignoruj – pozwól dziecku przeżyć emocje. Ignoruj zwłaszcza te, które zwrócone są na zdobycie Twojej uwagi (np. dziecko krzyczy „Nienawidzę cię!”). gdy dziecko się uspokoi, porozmawiaj z nim o myślach, które mu wtedy towarzyszyły i zachowaniach, które zostały wyzwolone. Spróbujcie razem wymyślić, jak można było sobie z daną sytuacją i emocją poradzić. Zapobiegnie to bezradności dziecka oraz zwiększy szanse na pojawienie się w podobnych sytuacjach innych, aprobowanych społecznie zachowań.

 

Akceptuj negatywne emocje dziecka – z jednoczesnym brakiem aprobaty niepożądanych zachowań. Konsekwentnie pokazuj, że zachowania agresywne wobec innych i siebie są nieodpowiednie, krzywdzą innych, skutkują odrzuceniem.

 

Stawiaj granice – kształtuje to w dziecku empatię.

 

Pomóż dziecku samodzielnie regulować emocje – rozmawiaj o nich, stwórz plan radzenia sobie z trudnymi emocjami, rozmawiaj o strategiach, które mogą pomóc. Nie chroń przed sytuacjami, które dla dziecka są przykre. Pochwal, gdy poradzi sobie z trudnymi uczuciami. Pamiętaj o konsekwencjach, gdy zachowania są nieodpowiednie. Powinny one dotyczyć zachowań a nie emocji i by były dla dziecka przewidywalne.

 

(akademiapuchatka.pl)