PAŹDZIERNIK 2020

Krasnale Październik 2020

 

 

Jesień w sadzie

Nazywanie owoców: jabłko, gruszka, śliwka; rozróżnianie ich po wyglądzie, smaku, zapachu. Poznanie wartości owoców dla zdrowia. Rozumienie konieczności mycia przed jedzeniem. Samodzielne przygotowanie przez dzieci szaszłyków owocowych i ich degustacja.

 

Smaczne warzywa

Rozpoznawanie i nazywanie popularnych warzyw. Określanie ich właściwości ( kształt, wielkość, kolor ). Poznanie potraw z warzyw i przełamywanie niechęci do niektórych z nich. Rozumienie znaczenia warzyw w codziennej diecie. Udział dzieci w przygotowaniu soku owocowo-warzywnego przy użyciu sokowirówki.

 

Jaki jestem

Poznanie i nazywanie wybranych części ciała. Dostrzeganie charakterystycznych cech w wyglądzie. Co lubię jeść? - podkreślenie znaczenia owoców i warzyw w zdrowym odżywianiu się. Rozmowy na temat ulubionych zabaw, zabawek, zajęć.

 

Akademia Aquafresh – realizacja programu ogólnopolskiego

Rozwijanie umiejętności dbania o zęby – zainteresowanie dzieci skąd się biorą zęby, jak je prawidłowo czyścić, co należy jeść, by były zdrowe. Uświadomienie konieczności wizyt u dentysty – pokonywanie lęku.

 

Ponad to:

- rozwijanie orientacji przestrzennej: używanie pojęć na, pod, obok, wysoko, nisko;

- porównywanie liczebności zbiorów: dużo – mało, tyle samo;

- ćwiczenia w liczeniu w zakresie 3;

- segregowanie przedmiotów wg rodzajów;

- dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy.

 

 

Wiersz do nauki:

Co lubimy” I. Salach

 

Lubimy jabłuszka i słodziutkie gruszki,

na śliwki jesteśmy wielkie łakomczuszki.

Marchewkę chrupiemy jak małe zajączki,

pomidory też zjadamy, gdy nam wpadną w rączki.

 

Piosenka do nauki

Tu paluszek”

 

Tu paluszek, tu paluszek,
A tu czysty mam fartuszek.
Tu jest rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest czoło, tu są włosy.
Wszyscy mamy czyste nosy.
Tu sa rączki do klaskania.
Tu sa nóżki do tupania.

 

 

Co to znaczy prawidłowy rozwój mowy?

Rozwój mowy przebiega prawidłowo, gdy dziecko:

  • mówi dużo i wyraźnie, wypowiadając wszystkie głoski poprawnie,

  • jego wypowiedzi są poprawne gramatycznie,

  • rozumie, co się do niego mówi,

  • mówi melodyjnie i swobodnie tzw. czystym głosem (nie nosowo), z zachowaniem intonacji, nie jąka się,

  • język w czasie wypowiedzi układa się prawidłowo w jamie ustnej, czyli przeważnie centralnie (nie na boki) i nie wchodzi między zęby.

 

Trzylatek:

  • Rozumie to co do niego mówimy i spełnia proste polecenia: przynieś piłkę, podnieś klocek, idziemy do łazienki, itp.;

  • wypowiada kilkuwyrazowe zdania, mówi chętnie i dużo ( używa ok. 1000 słów );

  • powinien wymawiać prawidłowo: wszystkie samogłoski ( nosowe „ą” może brzmieć jak „om”, czyli bendom, idę z mamom ), spółgłoski: p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, ch, j, ł; głoski: sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz mogą być wymawiane jako ś, ć, ź, dź, a głoska r jako l

  • jeśli dziecko nie wymawia wymienionych głosek zgodnie z normą, mówi tot ( kot ), tubet ( kubek ), jowej ( rower ) lub mówi z językiem między zębami, to warto skonsultować to z logopedą.

     

     

     

    BEZPIECZNE DZIECKO W SIECI

     

    We współczesnej cywilizacji dzieci od najmłodszych lat mają styczność z Internetem  i nowymi technologiami. najpierw poprzez zabawę, a z upływem czasu poruszają się po świecie wirtualnym    w konkretnym , wytyczonym sobie celu.

     

    Z  Internetu korzystają dziś coraz młodsze dzieci. Oprócz pożytecznych treści mogą natrafić na te szkodliwe jak np .pornografia, treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne, śmierć lub nawołujące do nietolerancji. Obowiązkiem  rodziców jest nauka bezpiecznego surfowania oraz uchronienie najmłodszych przed zagrożeniami.

     

     

     

    WSKAZÓWKI  DLA  RODZICÓW

     

    Rodzice dbający o bezpieczeństwo dziecka w sieci powinni pamiętać o swojej roli i odpowiedzialności w tym zakresie. Należy podjąć następujące działania w celu zminimalizowania ryzyka dostępu do niewłaściwych dla dzieci treści.

     

    1. Zainstalować w komputerze, na tablecie, smartfonie  oprogramowanie typu  ,,kontrola  rodzicielska" lub włączyć tę funkcję w oprogramowaniu urządzenia.

     

    2. Stworzyć na komputerze różne profile użytkowników z przypisanymi im odpowiednimi uprawnieniami.

     

    3. Ustawić opcję bezpiecznego filtra w przeglądarce internetowej.

     

    4. Umiejscowić komputer w widocznym miejscu i obserwować jakie strony odwiedza dziecko.

     

    Zadaniem rodzica jest przygotowanie dziecka do odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z sieci. Zalecamy rodzicom aby:

     

    1. Ustalić wspólnie z dzieckiem zasady korzystania z Internetu, ilość czasu i cel.

     

    2. Towarzyszyć dziecku, gdy korzysta z Internetu, pokazać ciekawe     i wartościowe strony internetowe oraz aktywności w sieci.

     

    3. Uświadomić dziecku, że nie wszystkie strony internetowe zawierają wiarygodne informacje i w sposób prawdziwy przedstawiają rzeczywistość.

     

    4. Nauczyć dziecko poszukiwania informacji z wielu źródeł oraz pokazać jak krytycznie oceniać wiarygodność źródeł.

     

    5. Poinstruować, jak ma się zachować jeśli zetknie się z niewłaściwymi sytuacjami w sieci.

     

    6. Zapewnić dziecko, że z sytuacją problemową, nie tylko w sieci, zawsze może zwrócić się do rodziców.

     

     

     

    Przedszkolakowi w zupełności wystarczy korzystanie z Internetu maksymalnie 20-30 minut w ciągu dnia, w towarzystwie opiekuna. Internet jest doskonałym źródłem wiedzy oraz rozrywki, a właściwie użytkowany może przynieść wiele pożytku dla cyfrowej edukacji dziecka.