LISTOPAD 2020

 

,,MISIE”

 

listopad 2020

 

 

 

Planowane tematyki tygodniowe do realizacji w grupie:

 

PADA DESZCZ

 

- Bogacenie wiadomości na temat zmian w przyrodzie późną jesienią, obserwowanie zjawisk

 

atmosferycznych np. padającego deszczu.

 

- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych, przebywanie na świeżym

 

powietrzu – dotlenienie organizmu, hartowanie.

 

- Słuchanie wierszy, opowiadań; nauka właściwego odpowiadania na pytania dotyczące

 

utworu literackiego

 

- Stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.

 

 

 

DBAMY O ZDROWIE wraz z realizacją programu ogólnopolskiego ,,MAMO, TATO WOLĘ WODĘ”

 

- Wyrabianie nawyków zdrowotnych i poszerzanie wiedzy nt dbania o higienę i swój wygląd,

 

codzienna kąpiel, częste mycie rąk, codzienna zmiana bielizny, przebywanie na świeżym powietrzu

 

oraz poprzez codzienne nawyki żywieniowe, codzienne nawadnianie organizmu wodą, woda w

 

żywieniu przedszkolaka.

 

- Zapoznanie z postacią Zdrojka bohatera programu.

 

-Przybliżenie wiedzy na temat święta 11.listopada ,,Dnia Niepodległości”, zorganizowanie występu

 

artystycznego ku pamięci.

 

 

 

TUTAJ ROSŁY PAPROCIE

 

- Wzbogacanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego; czasy prehistoryczne (las

 

jurajski, dinozaury); poznawanie historii powstawania węgla kamiennego; zmiany w

 

przyrodzie (dawniej, dziś)

 

- Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka (20.XI)- przypomnienie praw dziecka, rozmowy

 

-Wdrażanie do uważnego słuchania rozmówcy

 

- Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się łyżką, widelcem.

 

- Rozwijanie sprawności całego ciała w toku wykonywania czynności samoobsługowych (np.

 

przebieranie się do ćwiczeń gimnastycznych), zabaw i ćwiczeń ruchowych.

 

 

 

URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE 

 

- Poznanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego i ich przeznaczenia; wypowiadanie się

 

prostymi zdaniami.

 

- Rozwijanie umiejętności liczenia, liczenie w zakresie czterech; zwrócenie uwagi na rolę

 

ostatniego liczebnika; liczenie palców, przedmiotów.

 

- Pożegnanie jesieni w naszej grupie śpiewem, piosenką, wierszem, tańcem.

 

- Uczenie nieprzeszkadzania innym w zabawie, przestrzeganie zasad Kodeksu grupowego.

 

- Zabawy na świeżym powietrzu, hartowanie.

 

 

,,POLSKA ZŁOTA JESIEŃ”(piosenka do utrwalania)

 

Sł. Grażyna Świerczyńska, muz. Agnieszka Loska

 

1. Malarz październik wyjął swoje farby. Wybrał z nich tylko jesieni barwy. Pociągnął pędzlem, dość zamaszyście i pomalował drzewom liście.

 Ref. Bo to jest piękna, polska złota jesień. Ona nam darów pełne kosze niesie. W gałęziach drzew, w zawody z wiatrem gna, na kolorowych liściach piosnki gra.

2.Pomiędzy nimi jabłka się czerwienią, złociste gruszki w słońcu się mienią. Grzybom brązowe dał kapelusze i chochołami okrył róże.

 Ref. Bo to jest piękna, polska złota jesień. Ona nam darów pełne kosze niesie. W gałęziach drzew, w zawody z wiatrem gna, na kolorowych liściach piosnki gra. 

3.Błękitem musnął małe krople rosy, Fioletem pokrył śliwki i wrzosy. Granatu dodał na krzakach jeżyn Trawom dał brązu oraz beżu.

Ref. Bo to jest piękna, polska złota jesień. Ona nam darów pełne kosze niesie. W gałęziach drzew, w zawody z wiatrem gna, na kolorowych liściach piosnki gra.

 

 

 WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI 

 

 

  "DBAJMY O ZDROWIE "


B. Szelągowska (wiersze do nauki)

 

Mama, tata, babcia, wujek…

 

Każdy ci to zgodnie powie:

 

czy to zima, czy też lato,

 

zawsze trzeba dbać o zdrowie!

 

Jeść warzywa i owoce,

 

o higienę także dbać!

 

Często się gimnastykować,

 

bo niezdrowo w miejscu stać!

 

I ubrania też są ważne:

 

źle się przegrzać, zmarznąć źle!

 

Zimą nośmy rękawiczki,

 

ale latem to już nie!

  

Nikt z nas nie lubi chorować,

 

więc nie dajmy się chorobie!

 

Ruch, higiena, sen potrzebny!

 

I to właśnie da nam zdrowie!

 

 

 

,,BARWY OJCZYSTE
Czesław Janczarski

 

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

 

 

 

,,CO TO JEST NIEPODLEGŁOŚĆ? ”

 

Kiedyś Rosja, Austria i Prusy

Na Polskę mieli chytre zakusy
Niestety w końcu im się udało
I zagrabili Polskę całą

Przez długie 123 lata
Nie było nas na mapie świata
I jak to czasem mówią dorośli
Wtedy nie było niepodległości

ref. Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
 
Zaraz po I wojnie światowej
Powstały piękne mapy już nowe
Tak właśnie nasza historia biegła
Że Polska dzisiaj jest niepodległa

ref. Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno

Jedenasty listopada 1918
Zapamiętamy już na zawsze
Jedenasty listopada 1918
Zapamiętamy już na zawsze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Drodzy   Rodzice

 

  To warto przeczytać…  WODA W DIECIE DZIECKA

 

Woda to substancja niezbędna do życia, która obok białektłuszczów i węglowodanów oraz składników mineralnych i witamin stanowi jeden z sześciu podstawowych składników pokarmowych. Pełni wiele różnorodnych funkcji i jest zaangażowana w większość procesów zachodzących zarówno w organizmie małego dziecka, jak i dorosłego człowieka. Odpowiednie spożycie wody będzie zatem kluczowe dla właściwego funkcjonowania organizmu.

 

Różnice w zawartości wody w organizmie są związane z wieloma czynnikami. Jej ilość zależy przede wszystkim od wieku, płci i stanu fizjologicznego. Przeciętnie woda stanowi około 60% całkowitej masy ciała człowieka, jednakże w przypadku małych dzieci i niemowląt jest jej zdecydowanie więcej. Okazuje się, że organizm 24-tygodniowego płodu może zawierać prawie 90% wody, a u noworodka znajduję się jej już tylko 75%. W ciągu roku po urodzeniu zawartość wody w organizmie może zmniejszyć się do 60% całkowitej masy ciała.

 

Należy pamiętać, że…
…niemowlęta i małe dzieci mają większą całkowitą zawartość wody w organizmie i większą zdolność do strat wody.
…dzieci, szczególnie małe mogą mieć trudności w wyrażaniu pragnienia, co może zwiększyć ryzyko odwodnienia!

 

Jakie jest zalecane zapotrzebowanie dziecka na wodę?

Normy zalecanego, a właściwie wystarczającego spożycia wody zostały opracowane w Polsce przez Instytut Żywienia i Żywności w Warszawie. Należy pamiętać, że normy te uwzględniają zarówno wodę pitną w czystej postaci, ale również wodę pochodzącą z różnego rodzaju napojów i dostarczaną wraz z pożywieniem.
Powszechnie zakłada się, że woda pitna i woda pochodząca z napojów stanowi około 80% wody dostarczanej z dietą i jest głównym źródłem wody w całodziennej diecie. Z żywności natomiast pochodzi średnio pozostałe 20% wody. Oczywiście jest to w dużej mierze zależne od wyboru produktów i obróbki termicznej. Jeśli na co dzień podajemy dziecku spore ilości warzyw i owoców oraz zupy czy też przeciery i musy, które zawierają znaczne ilości wody udział płynów pochodzących z żywności będzie zdecydowanie większy. Średnia zawartość wody w warzywach i owocach może wynieść od 40% do 90% w zależności od rodzaju produktu. Dla kontrastu w produktach zbożowych zawartość wody jest mniejsza niż 40%.

 

Zalecane dzienne spożycie wody w grupie niemowląt i małych dzieci.

 

    • Niemowlęta od 0 do 5 miesięcy -> 100-190 ml na kilogram masy ciała 

    • Niemowlęta od 5 miesięcy do roku -> 800-1000 ml 

    • Dzieci od 1 do 3 roku życia -> 1250 ml 

    • Dzieci od 4 do 6 roku życia -> 1600 ml 

    • Dzieci od 7 do 9 roku życia -> 1750 ml

 

Niemowlęta karmione piersią nie muszą być dodatkowo dopajane, ponieważ uważa się, że pokarm matki zapewnia wystarczającą do 6 miesiąca życia dziecka ilość płynów. W momencie wprowadzania żywności uzupełniającej wskazane jest wprowadzać również płyny w rekomendowanych ilościach. Zaczynamy oczywiście od wody i… właściwie na niej skończyć powinniśmy! Według ekspertów to właśnie czysta woda jest najlepszym płynem dla naszego dziecka! Z podawania soków i różnego rodzaju napojów można praktycznie zrezygnować, ponieważ to czysta woda najlepiej służy zaspokajaniu pragnienia. Niestety według badań prowadzonych w Polsce okazuje się, że dzieci wciąż piją za mało wody, a udział soków w ich diecie jest nadal zbyt duży. Częste sięganie po soki i inne napoje zawierające wartość energetyczną mogą przyczynić się między innymi do wczesnego rozwoju próchnicy oraz nadwagi i otyłości, a także powstawania bolesnych wzdęć brzucha.

 

Jaką wodę podawać?

Eksperci zalecają niemowlętom i małym dzieciom do 3 roku życia podawanie wody źródlanej lub naturalnej wody mineralnej. Woda ta powinna być
niskosodowa, niskosiarczanowa i najlepiej niskozmineralizowana, czyli powinna posiadać do 500 mg składników mineralnych na litr. Oczywiście podawana dziecku woda powinna być również czysta pod względem bakteriologicznym i chemicznym.

 

Jak przekonać dziecko do picia wody?
– Ważne jest, aby pierwszym płynem z jakim dziecko będzie miało styczność będzie czysta

 

woda naturalna.
– Podawaj dziecku wodę nawet jeśli nie zgłasza, że chce pić.
– Ucz je pić wodę powoli, małymi łyczkami.
– Dziecko powinno mieć stały dostęp do wody – butelka z wodą powinna stać obok miejsca, w

 

którym aktualnie przebywa czy się bawi.
– Kup dziecku własny kolorowy bidonik do picia wody lub wybierzcie razem kubeczek, który będzie

 

służył tylko do tego celu.

 

 

 

 

 

Źródło: strona internetowa:

 

autor:KLAUDIA WIŚNIEWSKA, dietetyk kliniczny
Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej „Sanvita”