• Kalendarium

    Czwartek, 2021-04-22

    Imieniny: Łukasza, Kai

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 751847
    • Do końca roku: 253 dni
    • Do wakacji: 64 dni

LISTOPAD 2020

KRASNALE

 

 

LISTOPAD 2020

 

 

 

Pada deszcz

Bogacenie wiadomości na temat zmian w przyrodzie późną jesienią. Obserwacja pogody,nazywanie zjawisk atmosferycznych (np. deszcz,wiatr,mgła itp.) Wzbogacanie słownictwa o określenia deszczu,wiatru. Rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych i pory roku.

 

Dbamy o zdrowie wraz z realizacją ogólnopolskiego programu „Mamo,tato wolę wodę”

Poznanie różnych sposobów dbania o zdrowie: ubieranie się stosownie do pogody,przebywanie na świeżym powietrzu,aktywność fizyczna,nawyki higieniczne,

właściwe odżywianie i wdrażanie ich w codziennym życiu. Uświadomienie znaczenia wody

dla ludzi i wyrabianie nawyku częstego picia wody w ciągu dnia. Samodzielne wykonywanie zdrowych kanapek.

Przypomnienie wiadomości na temat symboli narodowych przed Świętem Niepodległości.

Uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”-odśpiewanie hymnu. Recytacja wiersza „Kto ty jesteś”. Kształtowanie przynależności narodowej.

 

 

Domowi ulubieńcy

Poszerzenie wiadomości dzieci na temat zwierząt hodowanych w domu. Rozumienie konieczności codziennej opieki nad nimi oraz ich roli w życiu człowieka. Poznanie zagrożeń

oraz nauka bezpiecznego zachowania się podczas spotkania z obcym zwierzęciem.

 

20.11.2020r. - Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka - zapoznanie z prawami dziecka

 

Urządzenia w moim domu

Poznanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego i ich przeznaczenia (suszarka do włosów, lodówka, odkurzacz, żelazko). Podkreślenie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.

Pożegnanie jesieni w naszej grupie wierszem i piosenką.

 

Aktywność językowa:

- uważne słuchanie tekstów literackich

- wzbogacanie słownictwa związanego z omawianą tematyką

- ćwiczenia narządów mowy

- budowanie prostych,zrozumiałych wypowiedzi na określony temat

 

Aktywność matematyczna:

- nazywanie wielkości:duże-małe

- liczenie w dostępnym zakresie

- klasyfikowanie przedmiotów ze względu na jedną cechę

- próby rozwiązywania zagadek słownych

 

 

Piosenka do nauki „Pada deszcz”

 

Pada deszcz kapu , kap, Idą dzieci człap, człap, człap,

Idzie też Oli brat Po kałużach człap, człap, człap.

Dziś od rana deszczyk pada, Z deszczem świetna jest zabawa.

Pada deszcz kapu, kap, Wszyscy tańczą szlap, szlap, szlap.

I ja też, szlap, szlap, szlap, Tańczę z deszczem chlap, chlap, chlap.

 

 

Wiersz do nauki „Lecą liście z drzewa”

 

Lecą liście z drzewa, bo jesień już.
Za jesienią zima zbliża się tuż tuż.

Nazbieramy liści malutkich i dużych,

bukiet z nich zrobimy, niech nam długo służy.

 

 

To warto przeczytać…  WODA W DIECIE DZIECKA

 

Woda to substancja niezbędna do życia, która obok białektłuszczów i węglowodanów oraz składników mineralnych i witamin stanowi jeden z sześciu podstawowych składników pokarmowych. Pełni wiele różnorodnych funkcji i jest zaangażowana w większość procesów zachodzących zarówno w organizmie małego dziecka, jak i dorosłego człowieka. Odpowiednie spożycie wody będzie zatem kluczowe dla właściwego funkcjonowania organizmu.

 

Różnice w zawartości wody w organizmie są związane z wieloma czynnikami. Jej ilość zależy przede wszystkim od wieku, płci i stanu fizjologicznego. Przeciętnie woda stanowi około 60% całkowitej masy ciała człowieka, jednakże w przypadku małych dzieci i niemowląt jest jej zdecydowanie więcej. Okazuje się, że organizm 24-tygodniowego płodu może zawierać prawie 90% wody, a u noworodka znajduję się jej już tylko 75%. W ciągu roku po urodzeniu zawartość wody w organizmie może zmniejszyć się do 60% całkowitej masy ciała.

 

Należy pamiętać, że…
…niemowlęta i małe dzieci mają większą całkowitą zawartość wody w organizmie i większą zdolność do strat wody.
…dzieci, szczególnie małe mogą mieć trudności w wyrażaniu pragnienia, co może zwiększyć ryzyko odwodnienia!

 

Jakie jest zalecane zapotrzebowanie dziecka na wodę?

Normy zalecanego, a właściwie wystarczającego spożycia wody zostały opracowane w Polsce przez Instytut Żywienia i Żywności w Warszawie. Należy pamiętać, że normy te uwzględniają zarówno wodę pitną w czystej postaci, ale również wodę pochodzącą z różnego rodzaju napojów i dostarczaną wraz z pożywieniem.
Powszechnie zakłada się, że woda pitna i woda pochodząca z napojów stanowi około 80% wody dostarczanej z dietą i jest głównym źródłem wody w całodziennej diecie. Z żywności natomiast pochodzi średnio pozostałe 20% wody. Oczywiście jest to w dużej mierze zależne od wyboru produktów i obróbki termicznej. Jeśli na co dzień podajemy dziecku spore ilości warzyw i owoców oraz zupy czy też przeciery i musy, które zawierają znaczne ilości wody udział płynów pochodzących z żywności będzie zdecydowanie większy. Średnia zawartość wody w warzywach i owocach może wynieść od 40% do 90% w zależności od rodzaju produktu. Dla kontrastu w produktach zbożowych zawartość wody jest mniejsza niż 40%.

 

Zalecane dzienne spożycie wody w grupie niemowląt i małych dzieci.

 

  • Niemowlęta od 0 do 5 miesięcy -> 100-190 ml na kilogram masy ciała 

  • Niemowlęta od 5 miesięcy do roku -> 800-1000 ml 

  • Dzieci od 1 do 3 roku życia -> 1250 ml 

  • Dzieci od 4 do 6 roku życia -> 1600 ml 

  • Dzieci od 7 do 9 roku życia -> 1750 ml

 

Niemowlęta karmione piersią nie muszą być dodatkowo dopajane, ponieważ uważa się, że pokarm matki zapewnia wystarczającą do 6 miesiąca życia dziecka ilość płynów. W momencie wprowadzania żywności uzupełniającej wskazane jest wprowadzać również płyny w rekomendowanych ilościach. Zaczynamy oczywiście od wody i… właściwie na niej skończyć powinniśmy! Według ekspertów to właśnie czysta woda jest najlepszym płynem dla naszego dziecka! Z podawania soków i różnego rodzaju napojów można praktycznie zrezygnować, ponieważ to czysta woda najlepiej służy zaspokajaniu pragnienia. Niestety według badań prowadzonych w Polsce okazuje się, że dzieci wciąż piją za mało wody, a udział soków w ich diecie jest nadal zbyt duży. Częste sięganie po soki i inne napoje zawierające wartość energetyczną mogą przyczynić się między innymi do wczesnego rozwoju próchnicy oraz nadwagi i otyłości, a także powstawania bolesnych wzdęć brzucha.

 

Jaką wodę podawać?

Eksperci zalecają niemowlętom i małym dzieciom do 3 roku życia podawanie wody źródlanej lub naturalnej wody mineralnej. Woda ta powinna być 
niskosodowaniskosiarczanowa i najlepiej niskozmineralizowana, czyli powinna posiadać do 500 mg składników mineralnych na litr. Oczywiście podawana dziecku woda powinna być również czysta pod względem bakteriologicznym i chemicznym.

 

Jak przekonać dziecko do picia wody?
– Ważne jest, aby pierwszym płynem z jakim dziecko będzie miało styczność będzie czysta

 

woda naturalna.
– Podawaj dziecku wodę nawet jeśli nie zgłasza, że chce pić.
– Ucz je pić wodę powoli, małymi łyczkami.
– Dziecko powinno mieć stały dostęp do wody – butelka z wodą powinna stać obok miejsca, w

 

którym aktualnie przebywa czy się bawi.
– Kup dziecku własny kolorowy bidonik do picia wody lub wybierzcie razem kubeczek, który będzie

 

służył tylko do tego celu.

 

 

 

 

 

Źródło: strona internetowa:

 

autor:KLAUDIA WIŚNIEWSKA, dietetyk kliniczny
Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej „Sanvita”