KWIECIEŃ 2021
Kwiecień 2021
Dbamy o naszą Ziemię – połączone z realizacją ogólnopolskiego programu „Kubusiowi przyjaciele natury”
Zainteresowanie dzieci różnymi elementami krajobrazu ( morze, góry, las, łąki, miasta z dużą ilością samochodów, dymiące kominy fabryk, wysypiska śmieci ). Wyjaśnienie, co to jest środowisko. Poznanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego oraz zasad jego ochrony ( np. sortowanie śmieci, oszczędzanie wody i energii, szacunek dla roślin i zwierząt ). Wzbogacenie wiedzy na temat zdrowia – właściwe odżywianie z uwzględnieniem warzyw i owoców, aktywność fizyczna. Zwrócenie uwagi na wpływ środowiska naturalnego na zdrowie. Kształtowanie świadomości ekologiczne4j oraz nawyków proekologicznych.
Jestem Polakiem
Rozbudzanie zainteresowań własną miejscowością – zapamiętanie nazwy, rozpoznawanie na zdjęciach charakterystycznych miejsc, dzielenie się spostrzeżeniami na temat ich wyglądu. Utrwalenie nazwy kraju, w którym mieszkamy, poznawanie różnych regionów, stolicy – ich piękno. Wyjaśnienie słów – ojczyzna, jestem Polakiem. Przypomnienie symboli narodowych. Rozwijanie poczucie przynależności narodowej.
Ponadto:
- ćwiczenia słuchowe, oddechowe, artykulacyjne;
- słuchanie wierszy, opowiadań, prowadzenie rozmów na wybrane tematy – rozwijanie mowy i koncentracji uwagi;
- zabawy liczbowe – liczenie elementów zbiorów, odwzorowywanie ich liczby;
- rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczych;
- ćwiczenia i zabawy ruchowe.
Piosenka do nauki „Dzieci dbają o środowisko”
W zgodzie z przyrodą żyją wszystkie dzieci.
Kochają słońce, kiedy jasno świeci.
Dbają o drzewa, dbają o rośliny,
w czasie wycieczek nie płoszą zwierzyny.
Często dorosłym dobry przykład dają,
w wyznaczonych miejscach śmieci zostawiają.
Wiersz do nauki „Polska”
Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju,
w Polsce mieszkamy.
Tu jest nasz dom, przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
nic prócz miłości nam nie potrzeba.
Jakie nawyki warto wyrabiać u dzieci już w przedszkolu?
Organizm dziecka w wieku przedszkolnym każdego dnia intensywnie się rozwija i rośnie. Aby procesy te przebiegały w sposób prawidłowy i niezakłócony, zarówno rodzice, jak i wychowawcy powinni poznać zasady dotyczące prawidłowego sposobu odżywiania dziecka oraz roli, jaką spełniają w jego życiu zajęcia ruchowe. Ekspert podkreśla też, jak ważne jest, aby poprzez dawanie przykładu, edukację i wyrabianie odpowiednich nawyków opiekunowie przyzwyczajali najmłodszych do prowadzenia właściwego trybu życia, traktując to jako inwestycję w ich przyszłość.
Na pytania o to, co jest niezbędne, żeby przedszkolak prawidłowo się rozwijał odpowiada dietetyk kliniczny i ekspert X edycji akcji „Kubusiowi Przyjaciele Natury”– Aneta Strelau.
Jakie składniki powinny znaleźć się w menu aktywnego dziecka?
– Dobrze, żeby dziecko jadło co dzień 5 regularnych posiłków. Aby dowiedzieć się, co powinno się w nich znaleźć, najlepiej jest spojrzeć na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opublikowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). W prosty i czytelny sposób przedstawia ona, jakie grupy produktów spożywczych powinny pojawić się na talerzu naszej pociechy. Nie możemy pominąć żadnej z nich, ponieważ najważniejszą zasadą prawidłowo skomponowanego jadłospisu jest różnorodność. To ona zapewnia, że wraz z pokarmem do organizmu dziecka trafią wszystkie niezbędne do jego prawidłowego rozwoju składniki odżywcze: witaminy i mikro- oraz makroelementy. Na talerzu przedszkolaka powinny się zatem znaleźć: owoce i warzywa, produkty zbożowe, nabiał, mięso oraz ryby, a także tłuszcze, najlepiej roślinne. Ważne jest zachowanie pomiędzy nimi proporcji, wskazanych w Piramidzie, ponieważ nie wszystkie produkty należy spożywać w takich samych ilościach. W przypadku komponowania diety dziecka, trzeba też pamiętać o tzw. równowadze energetycznej, czyli o tym, aby dostarczać mu z pożywieniem tyle energii, ile jest w stanie zużyć danego dnia. Dlatego należy zastanowić się, jak spędzi ono dzień – czy będzie uprawiało sport, bawiło się z kolegami, pójdzie na spacer czy może będzie oglądać bajki w domu.
Jakie formy ruchu są najlepsze dla kilkulatka?
Zgodnie z zaleceniami ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) dzieci powinny mieć zapewnioną przynajmniej 1 godzinę ruchu, przy czym jednorazowo powinno być to min. 10 minut.[1] Aneta Strelau wyjaśnia rolę aktywności fizycznej i radzi, jak zachęcić do niej dziecko – Ruch to niezbędny element prawidłowego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Wpływa na właściwą pracę mięśni, układu kostnego oraz sercowo-naczyniowego, poprawia odporność i zapobiega nadwadze. Jednocześnie wzmacnia i rozwija umiejętności manualne, koordynację i pamięć. Dla kilkulatka najatrakcyjniejszą formą ruchu jest zwykle aktywna zabawa, która dostarcza wiele radości. Nie ma jednak przeszkód, by dziecko w tym wieku próbowało też różnych dyscyplin sportowych – oczywiście, jeśli ma na to ochotę. Ważną bowiem kwestią w kształtowaniu nawyków zdrowego trybu życia jest to, aby nie zniechęcić dziecka do aktywności fizycznej. Dlatego należy dostosować jej formę do jego możliwości i predyspozycji. Dla jednych bardziej odpowiednie będą aktywności grupowe, wymagające współdziałania, inne dzieci z kolei preferują rywalizację, a jeszcze inne wolą samodzielne zdobywanie kolejnych celów. Ważne też, aby co dzień przynajmniej kilkanaście minut dziecko spędzało na dworze – to doskonale hartuje ciało i dotlenia mózg. Nawet krótki spacer, to doskonały moment na wykonanie kilku prostych ćwiczeń, np. obserwowanie lotu ptaków – czyli podnoszenie głowy i kręcenie nią na boki rozluźni mięśnie kręgosłupa. Również tak proste zabawy, jak berek, skoki przez kałuże czy lepienie bałwana, to znakomite ćwiczenia, które jednocześnie zahartują młody organizm. Ćwiczyć można również w domu – wystarczy włączyć muzykę i zachęcić dziecko do tańca, skakania czy klaskania w jej rytm albo wspólnie zbudować jak najwyższą wieżę z klocków. Możliwości jest naprawdę wiele.
Źródło: https://przyjacielenatury.pl/artykuly/aktywny-przedszkolak/